Η Αναστασία Μαργέτη παρουσιάζει με πρωτοτυπία πενήντα επτά φιλοσοφικά επιγράμματα… Με τη λιτή φόρμα τριών στίχων και δεκαεπτά συλλαβών μορφοποιεί την εμπειρία, το συναίσθημα, τη σκέψη της… Εκείνο όμως που συνιστά καινοτομία, είναι η συνομιλία των επιγραμμάτων της με τον φιλοσοφικό στοχασμό του Πλάτωνα και συγκεκριμένα με τη θεωρία του περί ψυχής. Το ποιητικό της βιβλίο δίνει έναυσμα στον αναγνώστη για μία περιπλάνηση σε τόπους της δικής του ψυχής.

Ξενοφών Διον. Μουσάς

Αστρονόμος, Καθηγητής Φυσικής Διαστήματος

[από τον πρόλογο στο βιβλίο]

Τρίτη 21 Μαρτίου 2017

Χαϊκού στο 'Τρίπορτο'





Την Τετάρτη 22-3-2017, στις 9.00μμ, θα λάβει χώρα βραδιά απαγγελίας χαϊκού στο Τρίπορτο, Αρτεμισίου 48 και Παραμυθίας, στον Κεραμεικό. Μια μέρα μετά την Παγκόσμια Μέρα Ποίησης και την επίσημη έναρξη της Άνοιξης, μαζευόμαστε και απαγγέλουμε είτε δικά μας χαϊκού ή χαϊκού ποιητών, που μας αρέσουν. Επίσης, όσοι δεν έχουν γράψει μέχρι σήμερα χαϊκού καλούνται να το προσπαθήσουν τώρα, αν βέβαια το επιθυμούν.
Θα διαβαστούν:
-Χαϊκού των Ματσούο Μπασό και Κομπαγιάσι Ίσα
-Χαϊκού του Γιώργου Σεφέρη (ο ίδιος τα ονόμαζε χάι-κάι.
-Χαϊκού του Αντώνη Θ. Παπαδόπουλου από τη συλλογή: "Fast food & κέρματα", εκδόσεις "Μανδραγόρας" και ανέκδοτα χαϊκού.
-Χαϊκού του Θεοχάρη Παπαδόπουλου από τη συλλογή: "Έξυπνες βόμβες" και ανέκδοτα χαϊκού.
-Χαϊκού της Καρίνας Βέρδη.
-Χαϊκού της Μαρίας Γκόλια.
-Χαϊκού της Αναστασίας Μαργέτη.
-Χαϊκού της Λουκίας Πλυτά.
-Χαϊκού του Αλέξη Δάρα.
-Χαϊκού του Ιάκωβου Θήρα Καραμολέγκου.
-Χαϊκού της Βάγιας Γιαννακοπούλου.
-Χαϊκού της Νίκης Πολίτου.
-Χαϊκού του Θόδωρου Τρουπή.
-Τρίστιχα της Μαρίας Ραχμανίδου, γνωστά και ως χαϊγιάσου.
Και όσα άλλα γράψουμε, βρούμε και θέλουμε να διαβάσουμε.
Θα ακολουθήσει μικροποίηση με τετράστιχα, τρίστιχα, δυστυχισμένα δίστιχα, μαντινάδες κλπ.
Συντονίζουν η Καρίνα Βέρδη και ο Θεοχάρης Παπαδόπουλος. Περισσότερα μπορείτε να δείτε


Σάββατο 18 Μαρτίου 2017

13η ποιητική αγρυπνία στο Τρίπορτο



 











Την Τετάρτη 15-3-2017, στις 9.00μμ, θα λάβει χώρα ποιητική αγρυπνία στο Τρίπορτο, Αρτεμισίου 48 και Παραμυθίας, στον Κεραμεικό. Θα παρουσιαστούν ποιήματα της Αναστασίας Μαργέτη και της Λουκίας Πλυτά. Στον άμβωνα ο Θεοχάρης Παπαδόπουλος. Στο υπερώο των οπτικοακουστικών μέσων ο Διονύσης Καρούσος. Όσοι πιστοί και άπιστοι προσέλθετε. Καλού κακού φέρτε και ποιήματα μαζί σας, θα είναι χαρά μας να τα ακούσουμε, γιατί όσο βαθύτερα μπαίνουμε στην ποίηση, τόσο το πράγμα ανοίγει.....




 
Λουκία Πλυτά, Θεοχάρης Παπαδόπουλος, Αναστασία Μαργέτη, Μέμη Αναστασοπούλου










  
Το ‘Τρίπορτο’ είναι ένας χώρος με ιδιαίτερη δυναμική. Όπου αφουγκράζεται την ποίηση. Και οι άνθρωποι που το έχουν επιλέξει για στέκι τους –γράφουν στίχους οι περισσότεροι- αλληλεπιδρούν άμεσα και ζωντανά με αυτόν που απαγγέλλει δημιουργώντας διάλογο. Αυτό δεν είναι και της ποίησης ζητούμενο; Για μένα το συναίσθημα ήταν πρωτόγνωρο και με συγκίνησε…  όπως και όλη η βραδιά της αγρυπνίας. Αυτό το οφείλω αρχικά στον Θεοχάρη Παπαδόπουλο, ποιητή και κριτικό λογοτεχνίας, που με προσκάλεσε και με τίμησε με το αποψινό αφιέρωμα στο ποιητικό μου βιβλίο ‘Τρίτοι από της Αληθείας’ . Επιπροσθέτως συντόνισε την αποψινή εκδήλωση μαζί με την ηθοποιό Μέμη Αναστασοπούλου. Η συμπαρουσιαζόμενη ποιήτρια, Λουκία Πλυτά, με γοήτευσε και με την παρουσία της και με τον ποιητικό της λόγο. Αλλά και η απαγγελία ποιημάτων μου από την αδελφή μου, Ευγενία και τη φίλη μου, Έλενα Πίππου, που χρωμάτισαν τα κείμενά μου με τις δικές τους ‘φωνές’, μ’ έκανε να αισθανθώ σαν αναγνώστης. Όλους τους ευχαριστώ από καρδιάς. Ευχαριστώ, επίσης και τους φίλους, παλιούς και νέους, που ήρθαν κοντά μου, για να μοιραστούμε στίχους και ρακόμελα…


Έλενα Πίππου, Αναστασία Μαργέτη, Αργύρης Χατζησταματίου

Θεοχάρης Παπαδόπουλος, Αναστασία Μαργέτη, Ευγενία Μαργέτη, Γιάννης Μπάτσαρης

Η Ευγενία Μαργέτη απαγγέλλει ποιήματα της Αναστασίας Μαργέτη...αδελφο-ποίηση..


Τετάρτη 15 Μαρτίου 2017

ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΛΟΓΟΣ

Το χτεσινό απόβραδο (13-3-2017) συγκεντρωθήκαμε στον Πολυχώρο ‘Αίτιον’ μετά από πρόσκληση του Διεθνούς Πολιτιστικού Κέντρου ‘Ανάδρασις’ για να τιμήσουμε –ποιητικώ τω τρόπω-την παγκόσμια ημέρα της γυναίκας. Το θέμα της εκδήλωσης: «Γυναικείες μορφές». Περί της γυναικός ο λόγος… ο ποιητικός… ο αειθαλής! Και για τα χρόνια που περνούν… και για τους ρόλους που παλιώνουν… Για τις φορές που από το ημίφως του αναστεναγμού αναδύονται πτυχές εαυτού καλά κρυμμένες … που διεκδικούν να βγουν από της σιωπής το εξόριστο… Της σιωπής που η κοινωνία επέβαλε στη γυναίκα ως κόσμημα! Εχτές όλοι εμείς ραγίσαμε και σπάσαμε τη σιωπή με όλα τα είδη του λόγου: ποίηση, τραγούδι, δρώμενα θεατρικά και φιλοσοφία! Και πολύ το χαρήκαμε…
Η Αναστασία Μαργέτη απαγγέλλει τα ποιήματά της: ΄Ποίηση ήθους και Μεταποίηση


Η Αναστασία Μαργέτη με τον Αντώνη και τον Θεοχάρη Παπαδόπουλο
Αναστασία Μαργέτη, Κώστας Γραμματικόπουλος, Μέμη Αναστασοπούλου και Θεοχάρης Παπαδόπουλος






























































































Ανδρέας Πολυκάρπου, Αναστασία Μαργέτη, Κώστας Γραμματικόπουλος

ΓΥΝΑΙΚΕΙΕΣ ΜΟΡΦΕΣ-ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ













Το Διεθνές Πολιτιστικό Κέντρο "Ανάδρασις" σας καλεί σε εκδήλωση με θέατρο, ποίηση και μουσική λίγο μετά την ημέρα της γυναίκας με θέμα: Γυναικείες μορφές (συμπεριλαμβάνονται θεότητες και μυθολογικά πρόσωπα), στον πολυχώρο "Αίτιον" στις 13/3/2017 στις 19:00. Ποιήματα θα διαβάσουν οι: Αθανάσιος Βαβλίδας, Καρίνα Βέρδη, Κώστας Γραμματικόπουλος, Ρω Δέλτα, Χρήστος Ζυγομαλάς, Μενέλαος Καρανδεινός, Αναστασία Μαργέτη, Παναγιώτης Μερέκος, Πάνος Μιχελής, Παναγιώτα Μπλέτα, Πόπη Παντελάκη, Αντώνης Θ. Παπαδόπουλος, Θεοχάρης Παπαδόπουλος, Ηλίας Παπακωνσταντίνου, Εύα Πετροπούλου-Λιανού, Λουκία Πλυτά, Αντρέας Πολυκάρπου, Λένα Πρωτονοτάριου, Φαίη Ρέμπελου, Αντώνης Σαμιωτάκης, Λεωνίδας Χαζίρογλου και Αργύρης Χατζησταματίου. Στα θεατρικά δρώμενα θα παίξουν οι ηθοποιοί: Μέμη Αναστασοπούλου, Σοφία Λογίου, Ειρήνη Κωτούλα. Στην κιθάρα και στο τραγούδι ο Θεόδωρος Αναστασίου. Η εκδήλωση θα κλείσει με ομιλία της Ιωάννας Μάστορα με θέμα: Γυναίκες στην ηγεσία. Συντονίζει η ηθοποιός και γενική γραμματέας του "Ανάδρασις" Μέμη Αναστασοπούλου. Σας περιμένουμε.

Τετάρτη 8 Μαρτίου 2017

Βιβλιοκρισία του Θεοχάρη Παπαδόπουλου στο περιοδικό 'ΒΑΚΧΙΚΟΝ'

Ευχαριστώ τις Εκδόσεις-Περιοδικό-Ράδιο Βακχικόν  που συμπεριλαμβάνουν το ποιητικό μου βιβλίο 'Τρίτοι από της Αληθείας' στις προτάσεις ανάγνωσης του Μαρτίου, καθώς και τον κύριο Θεοχάρη Παπαδόπουλο, ποιητή και κριτικό λογοτεχνίας, για τον χρόνο του και τις παρατηρήσεις του σχετικά με την πρώτη μου ποιητική συλλογή 
'Τρίτοι από της Αληθείας'. 
Περισσότερα μπορείτε να δείτε στο σημείο αυτό. 




















Τρίτοι από της Αληθείας, ποίηση, 
Αναστασία Μαργέτη, εκδόσεις ΑΩ 2016


Πολλές φορές συμβαίνει, ένας ποιητής να εμπνέεται από τη φιλοσοφία και να γράφει ποιήματα, που αναφέρονται σε φιλοσοφικές αναζητήσεις και ένας φιλόσοφος να εμπνέεται από την ποίηση. Βέβαια, τις περισσότερες φορές, οι ποιητές, που εμπνέονται από τη φιλοσοφία γράφουν με ένα τρόπο στριφνό και μόνο με τη φιλοσοφία, μπορείς να εξηγήσεις, τι θέλουν να πουν. Όμως, η φιλοσοφία μπορεί να εμπνεύσει και ποιητές να γράψουν τόσο φιλοσοφικά, όσο και κατανοητά.
     
Τέτοιες σκέψεις μας έρχονται στο νου, διαβάζοντας, το βιβλίο της Αναστασίας Μαργέτη: «Τρίτοι από της Αληθείας», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις: ΑΩ. Πρόκειται για μια ποιητική συλλογή, που τόσο ο τίτλος, όσο και το περιεχόμενο παραπέμπουν στη φιλοσοφία.
     
Με μια πρώτη ματιά, η ποιητική συλλογή της Αναστασίας Μαργέτη, έχει σε πολλά από τα ποιήματα αποφθέγματα από τους αρχαίους φιλόσοφους, τραγικούς, κλασικούς συγγραφείς, σπουδαίους επιστήμονες, σαν μότο, που δείχνει από πού ακριβώς έχει εμπνευστεί. Όμως, η ποιήτρια, δεν μιμείται. Δίνει έναν τελείως δικό της τόνο και γράφει απλά, περιεκτικά και κατανοητά, δίχως να χάνεται σε δαιδάλους και σε φιλοσοφικά αδιέξοδα. Ο τρόπος γραφής της είναι έξυπνος και, σε μερικές περιπτώσεις, αιχμηρός: «Πλήρωσαν τις ζημιές / και οι ασφαλισμένοι / και οι ανασφαλείς.»
     
Η Αναστασία Μαργέτη, στην ποιητική της συλλογή «Τρίτοι από της Αληθείας» εξετάζει τις ανθρώπινες σχέσεις και τα σύγχρονα κοινωνικά αδιέξοδα. Για το ζευγάρι, που χωρίζει, η ποιήτρια αποδίδει μια Σολομώντεια λύση, ως προς το ποιος απ’ τους δυο θα κρατήσει το παιδί: «Αποφασιστικά / κόβουνε το μωρό στη μέση. / Παίρνουν ο καθένας το κομμάτι του. / Εκείνο με τα χαρακτηριστικά / του άλλου.»
     
Υπάρχουν στιγμές, που η Αναστασία Μαργέτη χρησιμοποιεί μια λεπτή ειρωνεία προειδοποίησης, κυρίως όταν αναφέρεται στους εγωιστές, που πιστεύουν πως έχουν όλο τον κόσμο δικό τους. Χαρακτηριστικό είναι το ποίημα «Πολιτεία», που το παραθέτουμε ολόκληρο: «Όσα φοβάσαι / τα δικάζεις / και τα καταδικάζεις / συνεχώς / σε θάνατο. / Πρόσεχε. / Έτσι όπως πας / θα καταντήσεις / απόλυτος μονάρχης. / Και τότε / η ζωή σου / θα κρέμεται / από τη δικαιοσύνη σου.»
    
Η μόνη ένσταση, που έχουμε για την ποιητική συλλογή «Τρίτοι από της Αληθείας» είναι ότι η Αναστασία Μαργέτη, φαίνεται να παραδέχεται τον Πλάτωνα, που εξόριζε από την «Πολιτεία» του τους ποιητές, χαρακτηρίζοντάς τους «Τρίτους από της Αληθείας», δηλαδή, ότι ο ποιητής ή ο καλλιτέχνης γενικότερα, μπορεί να εξαπατήσει με την τέχνη του. Να παραπλανήσει τους άλλους ανθρώπους, σχετικά με τις Ιδέες και να τους δώσει μια λανθασμένη εικόνα.
     
Συμπερασματικά, η ποιητική συλλογή «Τρίτοι από της Αληθείας» είναι ένα αρκετά ενδιαφέρον πόνημα, που μπορεί να οδηγήσει σε αναζήτηση και να ανοίξει την συζήτηση όσον αφορά ορισμένα φιλοσοφικά θέματα. 


Θεοχάρης Παπαδόπουλος






Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου 2017

Τ Α B L U E S

ΤΑ  BLUES

Είναι κάτι ‘όχι’  
αναπότρεπτα
μετέωρα
στων ματιών το διάφανο φως
χωρίς φόβο ή πάθος
ετυμολογημένα
παρά  με έγνοια
φροντίδα και αυταπάρνηση.

Αφού και ο χώρος
και ο χρόνος
τελικά διαιρούνται.
Και δεν προκύπτει υπόλοιπο.

Ποιητικό αίτιο
απόδρασης
από του Εγώ
τη νοσηρότητα. 

 


Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου 2017

Βιβλιοκρισία του Γιώργου Ρούσκα: Τρίτοι άραγε από της αληθείας;


Ευχαριστώ θερμά τον ποιητή Γιώργο Ρούσκα  για την ευαισθησία της ματιάς του στην ανάγνωση
του ποιητικού μου βιβλίου 'Τρίτοι από της Αληθείας'.
Η διαλεκτική του βλέμματός του σε σχέση με το δικό μου κείμενο δημιούργησε μία σύνθεση εξαιρετική. Ευχαριστώ, επίσης το περιοδικό fractal για τη φιλοξενία του.

Τρίτοι άραγε από της αληθείας;

Γράφει ο Γιώργος Ρούσκας // *
 Πρώτη ανάγνωση του βιβλίου της Αναστασίας Μαργέτη «Τρίτοι από της αληθείας», εκδόσεις ΑΩ, 2015














«Καθρέφτης του κόσμου / η θάλασσα. / Το φως μια αντανάκλαση. // Συνεπώς / βρίσκεσαι / τρίτος από της αληθείας».

Γιατί «τρίτος από της αληθείας»; Ποιοι είναι «τρίτοι από της αληθείας»; Όπως εξηγείται στις σημειώσεις, στο τέλος του βιβλίου, ο Πλάτων «πρέσβευε ότι ο κόσμος, όπως γίνεται αντιληπτός μέσω των αισθήσεων, αποτελεί … αντανάκλαση των αληθινών όντων, που είναι οι ιδέες» (Ιδέες-Αλήθεια-Πρωταρχικά, Αισθήσεις-Δεύτερη Αντίληψη). «Ο ποιητής … λειτουργεί ως μιμητής και αντιγράφει … τα είδωλα των ιδεών. Άρα βρίσκεται «τρίτος από της αληθείας» και «εξορίζεται από την «Πολιτεία του Πλάτωνα», παρόλο που ο Πλάτων αναγνώριζε τον Όμηρο ως καλό ποιητή! Οι ποιητές, κατά την Αναστασία Μαργέτη (Α.Μ. στη συνέχεια), είναι «τρίτοι από της αληθείας»; Προς τι ο τίτλος;
Αν ναι, τότε πώς θα επιτευχθεί η «αρετή»; Ο Πλάτων θεωρεί ότι «η φιλοσοφία είναι η μόνη οδός που μπορεί δια του ορθού λόγου να καταδείξει την αλήθεια…».
Το θέμα είναι μέγα και η ανάλυσή του ξεφεύγει των προθέσεων της παρούσας.
Γιατί όμως η Α.Μ. διάλεξε την ποίηση στο πρώτο της βιβλίο και όχι την φιλοσοφία, με την οποία οι σπουδές της σχετίζονται περισσότερο; Ίσως να νιώθει πως η Ποίηση είναι αυτή που μπορεί να ανοίξει τους ανθρώπινους ορίζοντες παραπέρα, όντας ελεύθερη να μεταβαίνει από το πραγματικό στο φανταστικό (από το ον στο μη ον) , από το ένα στο άλλο, από το γήινο στο Θείο. Ίσως να διαισθάνεται πως η Ποίηση είναι αυτή που μπορεί να στήνει γέφυρες μεταξύ όλων των κόσμων, κάποιες από τις οποίες περνά ο Ορθός Λόγος και πάει παραπέρα. Περισσότερα μπορείτε να δείτε στο σημείο αυτό.

Δευτέρα 16 Ιανουαρίου 2017

ΠΟΛΙΤΕΙΑ


















Όσα φοβάσαι
τα δικάζεις
και τα καταδικάζεις
συνεχώς
σε θάνατο.

Πρόσεχε.
Έτσι όπως πας
θα καταντήσεις
απόλυτος μονάρχης.

Και τότε
η ζωή σου
θα κρέμεται
από τη δικαιοσύνη σου.

Παρασκευή 13 Ιανουαρίου 2017

Ο Ευάγγελος Αυδίκος καινοτομεί...



Ο Ευάγγελος Γρ. Αυδίκος, καθηγητής λαογραφίας στο Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και πολυγραφότατος συγγραφέας επιστημονικών συγγραμμάτων και λογοτεχνικών έργων είχε μια νέα ιδέα: να αξιοποιήσει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να προωθήσει το πνευματικό έργο  νέων δημιουργών, άγνωστων στον ίδιο.  Και μου έκανε την τιμή να επιλέξει το δικό μου πόνημα… Αφού διάβασε την ποιητική συλλογή ‘Τρίτοι από της Αληθείας’ ανάρτησε στο προσωπικό του  ιστολόγιο τη συνέντευξη που είχα παραχωρήσει στον ποιητή και κριτικό Θεοχάρη Παπαδόπουλο για λογαριασμό του περιοδικού vakxikon. gr (τεύχος 36). Μπορείτε να τη δείτε εδώ. http://evangelosavdikos.blogspot.gr/2017/01/2016_12.html?spref=fb
Επιπροσθέτως στη σελίδα του στο facebook (12-1-2017) δημοσίευσε το παρακάτω κείμενο καταθέτοντας το σκεπτικό του:
«Το fb έχει κυριαρχήσει στη ζωή μας. Όταν οργάνωσα το συνέδριο για τους πολιτισμούς του διαδικτύου μού ήταν δύσκολο να προβλέψω τη σημερινή καταιγίδα. Κακώς. Είναι πολύ χρήσιμα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αρκεί να τα χρησιμοποιούμε. Διαφορετικά γίνεται πεδίο άγονων αντιπαραθέσεων, πολύ οικείες στα καφενεία, στις κοινωνικές και κομματικές συναθροίσεις, στις γειτονιές. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ένας καθρέφτης. Θα ήθελα με αφορμή όσα γράφονται, υπερβολικά πολλές φορές, να χρησιμοποιήσω το fb για την προβολή του έργου φίλων φεϊσμπουκικών. Δεν έχω προσωπικές σχέσεις μ' αυτούς. Και η εικόνα που έχω είναι από τις δημοσιεύσεις τους. Διαλέγω για αρχή την ποιήτρια Αναστασία Μαργέτη. Είχε την καλοσύνη να μου στείλει την ποιητική της συλλογή. Μ' άρεσαν οι λέξεις, οι στοχασμοί της, η ευκρίνεια της ποιητικής σύνθεσης, το εξωστρεφές βλέμμα στην κοινωνία. Αφιερώνω σ' όλους μια αλήθεια της Μαργέτη, που διατυπώνεται με ποιητικό τρόπο. Είναι γυμνή και κοφτερή:

έτσι όπως πας 
θα καταντήσεις
απόλυτος μονάρχης
και τότε η ζωή σου
 από τη δικαιοσύνη σου
θα κρέμεται».

Ευχαριστώ ολόψυχα τον καθηγητή κ. Ευάγγελο Αυδίκο για την ευγενική ιδέα του που έθεσε σ’ εφαρμογή. Τον ευχαριστώ ακόμη περισσότερο που μου έκανε την τιμή να είμαι εγώ η πρώτη που προβάλλεται από την καινοτομία του…
το πρόσφατο μυθιστόρημα του Βαγγέλη Αυδίκου
 

Κυριακή 8 Ιανουαρίου 2017

Κριτικό σημείωμα του Ξενοφώντα Μουσά...


O κ. Ξενοφών Μουσάς, αστρονόμος και Καθηγητής Φυσικής Διαστήματος στο Τμήμα Φυσικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, βρήκε τον χρόνο να διαβάσει την ποιητική μου συλλογή ‘Τρίτοι από της Αληθείας’. Για τα λόγια που μου έγραψε τον ευχαριστώ από βάθους καρδίας θεωρώντας τα τιμή και δώρο…

«Σας ευχαριστώ πολύ για το θαυμάσιο έργο σας. Τα ποιήματά σας είναι μοναδικά. Πολύ ώριμο έργο. Απολαμβάνουμε. Συγχαρητήρια!».






Σάββατο 24 Δεκεμβρίου 2016

Συνέντευξη στο ηλ. περιοδικό Vakxikon.


Αναστασία Μαργέτη: "Νιώθω εξόριστη από την ιδανική πολιτεία"


margeti
Η Αναστασία Μαργέτη

Συνέντευξη στον Θεοχάρη Παπαδόπουλο
Συναντήσαμε την ποιήτρια Αναστασία Μαργέτη, με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου της "Τρίτοι από της Αληθείας" (εκδόσεις ΑΩ, 2016).

Έχετε δώσει στην ποιητική σας συλλογή τον τίτλο: «Τρίτοι από της Αληθείας». Κατά τον Πλάτωνα οι ποιητές εξαπατούν και άρα είναι έκπτωτοι από την «Πολιτεία» του. Εσείς, πώς νιώθετε ως ποιήτρια, που ασπάζεται τη συγκεκριμένη θεωρία;
 
Νιώθω εξόριστη. Αποδιωγμένη από την ιδανική πολιτεία. Έτσι δεν αισθανόμαστε όλοι; Μακριά από μιαν αλήθεια, την οποία στην εποχή μας η θεοποιημένη επιστήμη επιχειρεί να προσπελάσει δια του ορθού λόγου, ζούμε σε μια πραγματικότητα, ένα είδωλο της αλήθειας, που η κοινωνία και η εποχή κατασκευάζουν μέσω της γλώσσας, αρχικά ερήμην μας. Και ο καθένας -σε μία προσπάθεια ένταξης- ερμηνεύει αυτήν την πραγματικότητα μέσα από φίλτρα παρορμήσεων, παθών και εγωκεντρικών σκέψεων. Μέσα από μία διαλεκτική σχέση, πολλές φορές άγρια κι επώδυνη, επιχειρούμε να παρέμβουμε και σαν καλλιτέχνες δημιουργούμε το δικό μας έργο τέχνης, την προσωπική μας ψευδαίσθηση, τη ζωή μας, εξόριστοι από κάθε πολιτεία ιδανική, κάθε παράδεισο ενότητας και γαλήνης. Άρα  βρισκόμαστε ‘Τρίτοι από της Αληθείας’.  Θεωρώ ότι όλοι κατά μίαν έννοια είμαστε ποιητές, αφού ποιούμε, δηλαδή δημιουργούμε, εικονικές πραγματικότητες για τον εαυτό –ατομικό, συλλογικό, πολιτικό - και τον κόσμο.  Στον καιρό μας οι εικόνες αυτές της τεχνητής πραγματικότητας καταρρέουν. Η ζωή μας κινείται  στο βυθό της αποδόμησης του πρόσφατου παρελθόντος. Όλοι αισθανόμαστε εξόριστοι από τον κόσμο των  ψευδαισθήσεων, στον οποίο ζούσαμε ήσυχοι για χρόνια.  Και έχουμε οδηγηθεί σε καταστροφή, αδιέξοδο, κρίση. Όχι βέβαια, μόνο οικονομική αλλά, πρωτίστως, κρίση αξιών. Όμως θα τολμήσουμε να μπούμε σε διαδικασία συνειδητής αλλαγής, που συνεπάγεται ευθύνη αλλά και οδύνη; Ή θα  προτιμήσουμε την ευνοϊκή θέση του θύματος; Που για όλα φταίνε κάποιοι άλλοι; Στις μέρες μας το ερώτημα του ‘πώς βιωτέον’ γίνεται επιτακτικό. Και μας καλεί να περπατήσουμε σε νέα μονοπάτια. Αλλιώς πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τη μόνιμη αγωνία; Τον φόβο, τον θυμό και την απελπισία, που μεταδίδονται σαν νοσήματα;  Και από πού μπορούμε να αντλήσουμε ιδέες και υλικό για το μέλλον –με την πραγματική έννοια, του αύριο- αν όχι από την τεράστια παρακαταθήκη των αρχαίων φιλοσόφων, που μιλούν στη γλώσσα μας;  Αφού εντάξουμε τον λόγο τους στο δύσκολο σήμερα και αναρωτηθούμε με ποιο τρόπο θα φτάσει στο παρόν; Όπως αντιλαμβάνεστε τα λόγια του Πλάτωνα, που έγιναν η αφορμή για τον τίτλο της συλλογής, έχουν ενταχθεί σε σύγχρονα συμφραζόμενα. Πιστεύω πως τα κείμενα των αρχαίων φιλοσόφων δεν είναι για τα ράφια των βιβλιοθηκών και για την ιστορία αλλά για να εξεταστούν ξανά κάτω από νέο πρίσμα, να τους θέσουμε ερωτήματα επίκαιρα, που μας αφορούν όλους και να επιχειρήσουμε νέες αναγνώσεις. Όσο για τον Πλάτωνα, και εκείνος υπήρξε ποιητής μέγας, που η μυθοπλαστική του δύναμη γίνεται φανερή στους περίφημους μύθους του. Αυτός είχε πει, άλλωστε, ότι η ποίηση είναι η μετάβαση από το τίποτε, το μη-ον, στο κάτι, στο ον. Με την ποίηση παράγεται, δημιουργείται κάτι.

Από την ποιητική σας συλλογή, φαίνεται πως έχετε εμπνευστεί από σπουδαίους φιλόσοφους και ότι θεωρείτε πως ο φιλόσοφος μπορεί να εμπνεύσει τον ποιητή. Κατά τη γνώμη σας, το αντίθετο μπορεί να γίνει; Δηλαδή, μπορεί ο ποιητής να εμπνεύσει τον φιλόσοφο;

Η συνέντευξη συνεχίζεται  στο σημείο αυτό.