Η Αναστασία Μαργέτη παρουσιάζει με πρωτοτυπία πενήντα επτά φιλοσοφικά επιγράμματα… Με τη λιτή φόρμα τριών στίχων και δεκαεπτά συλλαβών μορφοποιεί την εμπειρία, το συναίσθημα, τη σκέψη της… Εκείνο όμως που συνιστά καινοτομία, είναι η συνομιλία των επιγραμμάτων της με τον φιλοσοφικό στοχασμό του Πλάτωνα και συγκεκριμένα με τη θεωρία του περί ψυχής. Το ποιητικό της βιβλίο δίνει έναυσμα στον αναγνώστη για μία περιπλάνηση σε τόπους της δικής του ψυχής.

Ξενοφών Διον. Μουσάς

Αστρονόμος, Καθηγητής Φυσικής Διαστήματος

[από τον πρόλογο στο βιβλίο]

Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου 2017

Βιβλιοκρισία του Γιώργου Ρούσκα: Τρίτοι άραγε από της αληθείας;


Ευχαριστώ θερμά τον ποιητή Γιώργο Ρούσκα  για την ευαισθησία της ματιάς του στην ανάγνωση
του ποιητικού μου βιβλίου 'Τρίτοι από της Αληθείας'.
Η διαλεκτική του βλέμματός του σε σχέση με το δικό μου κείμενο δημιούργησε μία σύνθεση εξαιρετική. Ευχαριστώ, επίσης το περιοδικό fractal για τη φιλοξενία του.

Τρίτοι άραγε από της αληθείας;

Γράφει ο Γιώργος Ρούσκας // *
 Πρώτη ανάγνωση του βιβλίου της Αναστασίας Μαργέτη «Τρίτοι από της αληθείας», εκδόσεις ΑΩ, 2015














«Καθρέφτης του κόσμου / η θάλασσα. / Το φως μια αντανάκλαση. // Συνεπώς / βρίσκεσαι / τρίτος από της αληθείας».

Γιατί «τρίτος από της αληθείας»; Ποιοι είναι «τρίτοι από της αληθείας»; Όπως εξηγείται στις σημειώσεις, στο τέλος του βιβλίου, ο Πλάτων «πρέσβευε ότι ο κόσμος, όπως γίνεται αντιληπτός μέσω των αισθήσεων, αποτελεί … αντανάκλαση των αληθινών όντων, που είναι οι ιδέες» (Ιδέες-Αλήθεια-Πρωταρχικά, Αισθήσεις-Δεύτερη Αντίληψη). «Ο ποιητής … λειτουργεί ως μιμητής και αντιγράφει … τα είδωλα των ιδεών. Άρα βρίσκεται «τρίτος από της αληθείας» και «εξορίζεται από την «Πολιτεία του Πλάτωνα», παρόλο που ο Πλάτων αναγνώριζε τον Όμηρο ως καλό ποιητή! Οι ποιητές, κατά την Αναστασία Μαργέτη (Α.Μ. στη συνέχεια), είναι «τρίτοι από της αληθείας»; Προς τι ο τίτλος;
Αν ναι, τότε πώς θα επιτευχθεί η «αρετή»; Ο Πλάτων θεωρεί ότι «η φιλοσοφία είναι η μόνη οδός που μπορεί δια του ορθού λόγου να καταδείξει την αλήθεια…».
Το θέμα είναι μέγα και η ανάλυσή του ξεφεύγει των προθέσεων της παρούσας.
Γιατί όμως η Α.Μ. διάλεξε την ποίηση στο πρώτο της βιβλίο και όχι την φιλοσοφία, με την οποία οι σπουδές της σχετίζονται περισσότερο; Ίσως να νιώθει πως η Ποίηση είναι αυτή που μπορεί να ανοίξει τους ανθρώπινους ορίζοντες παραπέρα, όντας ελεύθερη να μεταβαίνει από το πραγματικό στο φανταστικό (από το ον στο μη ον) , από το ένα στο άλλο, από το γήινο στο Θείο. Ίσως να διαισθάνεται πως η Ποίηση είναι αυτή που μπορεί να στήνει γέφυρες μεταξύ όλων των κόσμων, κάποιες από τις οποίες περνά ο Ορθός Λόγος και πάει παραπέρα. Περισσότερα μπορείτε να δείτε στο σημείο αυτό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου